Sunday, February 17, 2013

මාලබේ උපාධි කඩය සහතික කඩයක් වෙලා - වෛද්‍ය අසංග වික‍්‍රමසිංහ


මේ වන විට මාලබේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය සඳහා සිසුන් බඳවාගෙන වසර 5 සම්පූර්ණ වෙමින් තිබෙන නමුත් ඔවුන්ට තවම සායනික පුහුණුව ලබා ගැනීමට නොහැකිවී තිබෙන බවත් එය අද වෛද්‍ය උපාධි කඩයක් නොව වෛද්‍ය සහතික කඩයක් බවට පත්වී ඇති බවත් වෛද්‍ය අසංග වික‍්‍රමසිංහ මහතා පවසයි. පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාල විරෝධී වෛද්‍යවරු සංවිධානය මගින් අද (18) පුංචි බොරැල්ලේදී පැවැත්වූ මාධ්‍ය හමුවකදී ඔහු මේ බව පැවසීය.
එහිදී ඔහු වැඩිදුරටත් දැක්වූ අදහස් පහත පළවේ.
"අපි දන්නවා 2008 වසරේ අග තමයි මාලබේ පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය ගැන කතිකාවතක් ආරම්භ වෙන්නෙ. 2009 මුල ඉඳල ශිෂ්‍යයො බඳවා ගන්න ආරම්භ කරනවා. දොස්තර නෙවිල් ප‍්‍රනාන්දු මහත්තය තමයි ඒකෙ ශිෂ්‍යයො බඳවා ගැනීම ආරම්භ කරන්නෙ. නමුත් ශ‍්‍රී ලංකා වෛද්‍ය සභාවෙ අනුමැතියක් නොමැතිව ශ‍්‍රී ලංකා ආයෝජන මණ්ඩලයේ ව්‍යාපෘතියක් විදියට ආරම්භ කළාට BOIඑකෙන් අවසර අරගෙන තිබුනෙත් නැහැ. මෙහි මැනේජ්මන්ට් කියන නම වෙනුවට මෙඩිසින් කියන නම දාගෙන තමයි BOI ව්‍යාපෘතියක් විදියට ආරම්භ කරන්නෙ. රුසියාවෙ පෞද්ගලික  ආයතනයක් විදියට තමයි මෙය ආරම්භ කරන්නෙ. මේ වනවිට ශිෂ්‍යයන් බඳවා ගෙන වසර 05ක් ගතවෙලා තියෙනවා. නමුත් වසර 05ක් ගතවුණත් සායනික දැනුම ලබා දෙන්න ශීක්ෂණ රෝහලක් ඔවුන් සතුව නැහැ. ඔවුන් බොරු ප‍්‍රචාර මුල සිටම මේ සම්බන්ධව අරගෙන ගියා. මුලින්ම කිව්ව පෞද්ගලික රෝහලක් හරහා සායනික පුහුණුව ලබා දෙනවා කියලා. ඒක ඔවුන්ට කරගන්න ලැබුනෙ නැහැ. ඊට පස්සෙ තලංගම,අවිස්සාවේල්ල සහ හෝමාගම මූලික රෝහල්වල ශික්‍ෂණ කටයුතු කරනව කිව්වත් ඒක සාර්ථක වෙලා නැහැ.
වර්තමාන ආණ්ඩුවේ අධ්‍යාපන ප‍්‍රතිපත්තිය වන අධ්‍යාපනය විකිණීම පදනම් ව ඔහු 2011 අගෝස්තු 31 දින ගැසට් නිවේදනයක් නිකුත් කළා මාලබේ පෞද්ගලික විද්‍යාලය උපාධි පිරිනමන විශ්ව විද්‍යාලයක් ලෙස පිළිගනු ලබන බවට. නමුත් එයට වෛද්‍ය සභාව මගින් අනුමැතියක් නොලැබුණු හෙයින් එම ශිෂ්‍යයන්ට ලංකාව තුළ වෛද්‍ය සේවය ලබා දෙන්නට හැකියාවක් නැහැ. ඒක නිසා දිගින් දිගටම වෛද්‍ය සභාවට තර්ජනය කරමින් එස්.බී. දිසානායක ඇමතිවරයා   එහි අනුමැතිය ගැනීමට බලපැම් කළා. ඔබ දන්නවා වෛද්‍ය සභාවේ හිටපු සභාපති වෛද්‍ය ලලිතා මෙන්ඩිස් මහතාව බලහත්කාරයෙන් අයින් කරල ආණ්ඩුවේ හෙන්චයියෙක් වුණු කාලෝ ෆොන්සේකාව දාගෙන උත්සාහයක් ගත්තා. ඊලඟට පෞද්ගලික විශ්ව විද්‍යාලයට විරෝධය දක්වපු වෛද්‍ය සභාවේ හිටපු ජාතික රෝහලේ විශේෂඥ වෛද්‍ය ලලන්ත රණසිංහ මහත්මයාට පහර දීලාඔහුගේ වාහනයට ගහල ඔවුන්ට මර්ධනය දියත් කරා. නමුත් අද වෙනතුරු වෛද්‍ය සභාවෙ අනුමැතිය මාලබේ ආයතනට ලබා ගන්නට හැකියාවක් නැහැ.
අපි පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලවලට එරෙහි වෛද්‍යවරු සංවිධානය විදියට අපි මේ සිදුවන වංචාව හා සෞඛ්‍ය සේවයට සිදුවෙමින් යන හානිය රටට පැහැදිලි කළ දේ සත්‍ය වෙමින් තියෙනවා. 2011 අගෝ. 31 දින ගැසට් නිවේදනට අනුව 2013 මාර්තු වෙද්දී ශිෂ්‍ය රෝහල ආරම්භ කළ යුතුයි. නමුත් ශිෂ්‍ය රෝහලක් ආරම්භ කරමින් තිබෙනවා. නමුත් ඒ සඳහා සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශයේ අනුමැතිය ලැබී නැහැ කියල ඇමතිවරයා පවසා තිබෙනවා. මේ හේතුවෙන් පසුගිය ජනවාරියේදී ශ‍්‍රී ලංකා වෛද්‍ය සභාව නිවේදනයක් මගින් ජනතාව දැනුවත් කරා මෙම පෞද්ගලික වෛද්‍ය විද්‍යාලය හරහා බොරුවක් කරමින් ඉන්නෙ. ආණ්ඩුව මේ සම්බන්ධයෙන්වත් පියර කිසිවක් ගත්තෙ නැහැ. දැන් මේ වෙන කොට විශාල ලෙස සිසුන් එම පාඨමාලාවලින් ඉවත් වෙමින් තියෙන්නෙ. ඒකෙන් පැහැදිලි වෙන්නෙ ආණ්ඩුව බලාපොරෝතුවුනු මේ අධ්‍යාපනය විකිණීමේ ක‍්‍රියාවලිය අද ජනතාව අතරමං කරන ක‍්‍රියාවලියක් බවට පත්වෙලා තියෙනවා බව. වෛද්‍යවරයෙක් බිහි කරන තැන ඉඳල හොරට ලබා දෙන උපාධි සහතියක් බවට මේ පෞද්ගලික විද්‍යාලය පත්වෙලා තියෙනවා.
මේ සම්බන්ධයෙන් අපි රටේ ජනතාව දැනුවත් කරන්න කටයුතු කරනවා ඉදිරියේදී. මේ තුළින් ආණ්ඩුවේ ප‍්‍රතිපත්තිය වුණු අධ්‍යාපනය විකිණීමේ වැඩපිළිවෙල පරාජය කරන්න අපි අපේ මැදිහත්වීම සිදු කරනවා."
මෙම අවස්ථාවට පෞද්ගලික විද්‍යාලවලට එරෙහි වෛද්‍යවරු සංවිධානයේ කැඳවුම්කරු එම්.අයි. විජේනායකලසන්ත අබේවර්ධන යන වෛද්‍යරු සහභාගී විය.

Saturday, February 16, 2013

මීරිගම ප්‍රදේශයේ තවත් පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාලයක් ඉදිකිරීමටයයි.


The University of Central Lancashire (UCLan) යන විදේශ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාකාවක් ගම්පහ දිස්ත්‍රික්කයේ මීරිගම ප්‍රදේශයේ ආරම්බ කිරීමට නියමිතව පවතී.මේ සදහා ආයෝජන මන්ඩලය සමග  අවම වශයෙන් වසර 99ක ගිවිසුමකට පැමින ඇති අතර ඒ සදහා උසස් අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ අනුමැතියද ලබාගෙන ඇත.Uclan Sri Lanka නමින් හදුන්වන මෙම විශ්වවිද්‍යාලයට දැනටමත් මිරිගම ප්‍රදේශයේ අක්කර 120ක භූමි ප්‍රදේශයක් වෙන්කරගෙන ඇතිබව ආරන්චිමාර්ග සදහන් කරයි.මේ සදහා මුලු ආයෝජනය රුපියල් බිලියන 12 ක් වන අතර ගිවිසුමට අනුව ආයෝජන සංවර්ධන මන්ඩලයට වසර  15ක් යනතුරු එම ආයතනයෙන් ආදායම් බදු අයකල නොහැක.තවද එම වසර 15ක කාලයෙන් පසුව 25% ක සහනදායී බදු ක්‍රමයක් තවත් වසර 10ක කාලයක් ක්‍රියාවට නැන්වෙන අයුරින් මෙම ප්‍රෝඩාකාරී ගිවිසුම අත්සන්කොට ඇත.

               අධ්‍යාපනය පෞද්ගලීකරනය හා අධ්‍යාපනය ආදායම් මාර්ගයක් කීරීමට සැලසුම් කරමින් සිටින රජයකින් අපට මීටවඩා යමක් බලාපොරොත්තුවිය නොහැක.දිනෙන් දින රාජයේ පාසල් වැසීයන්නේ පෞද්ගලික පාසල්වලට අතවනමිනි.දිනෙන්දින ඇරෙන ටියුශන් කඩද අපට කියන්නේ රාජයේ පාසල්වල ගරාවැටීම නොවේද.පාසල් වලින් ශිෂ්‍යයන්ගෙන් මුදල් එකතුකතුකිරීම දිනෙන් දිනම වැඩිවෙමින් පවතී,ඒම මුදල් ගෙවීමට නොහැකිව සිසුන් හොරකමේ යයි.තම දරුවන් පාසල් යැවීමට ඉන්දියාවේ මව් වරු වකුගඩු ද විකුනයි.එම තත්වය ලන්කාවේද සිදුවීමට යන්නේදැයි අපි නොදනිමු.අධ්‍යාපන පෞද්ගලීකරනයට විරුද්ධව ශිෂ්‍ය ප්‍රජාව කොතෙකුත් හඩ නැගුවත් ඒ සම්බන්දව මහජනතාවගේ පිබිදීමක් නොමැත.ඔවුන් තවමත් රූපවාහිනිය ඉදිරිපිටට ගොස් කකුල්දෙක උඩතබාගෙන "සුජාත දියනී" බලමින් සිටී.ඔවුන්ගේ දියනියට පුතාට අනාගතයේදී සිදුවන බරපතල අවිනිශ්චිතතාවය ඔවුන්ට නොපෙනීම දුකට කරුනකි.ආදරනීය අම්මේ තාත්තේ බොහෝදුරට මේ ගෙවී යන්නේ නිදහස් අධ්‍යාපනයේ අවසන් හුස්ම පොද වියහැකියි.එය ‍රැකගැනීම හෝ නිහඩව බලාසිටීම ඔබ සතු කාර්යකි.

Wednesday, February 13, 2013

1981 වර්ෂයේ කැළණි සරසවියේ උපාධි ප‍්‍රදානෝත්සවයේදී වල්පොල රාහුල හිමියන් කළ කථාව


දේශපේ‍්‍රමයේ ජාතිපේ‍්‍රමයේ ආගමේ හා මතවාදයන්ගේ පෙනෙන්නට තිබෙන යහපත් දේ මොනවාද? ඒවා ප‍්‍රශ්න කිරීමකට භාජනය වනු ඇත්තේ කවදාද?  අපගේ ජීවිත රැදී පවත්නා සදාකාලික සත්‍යයන් ඒවා බව පෙනේ.  එසේ වුවද වරදවා තේරුම් ගත් විට වාර්ගික අරගල, ආගමික ගැටුම්, ප‍්‍රාදේශ්‍රීය හා ජාතිවාදී සටන් හා ජාත්‍යන්තර යුද්ධ ඇති කරන ප‍්‍රධාන මූලයන් බවට ඒවා පත්වේ.

ඔබ හොදින් නැවත සිතා බැලුවහොත් පුද්ගලයෙකු ලෝකයේ එක් තැනක හො වෙනත් තැනක උත්්පත්තිය ලැබිය යුතු බව ඔබට පෙනෙනු ඇත.  මිනිසෙකු හෝ ගැහැණියක එසේ ඉපදුණු විට ඒ සමඟ ඔවුන්ට කිසියම් රටක්, ජාතියක්, ආගමක්, දේශපාලන දර්ශනයක් හෝ මතවාදයක්, භාෂාවක්, සමාජ කණ්ඩායමක් හෝ කුලයක් උරුම වේ.  අනෙක් ඒවාට වඩා ඒවා හොඳ නිසා ඔවුන් ඒවා තෝරා ගත්තා නොවේ.  ඒ සියල්ල අහම්බෙන් ලැබෙන දේය.

එසේ වුවද, පුද්ගලයෙකු සිය ආත්මය පිළිබඳ හැඟීම සිය ආත්මාර්ථකාමී මමත්වය – හේතුකොට ගෙන  හුදු අහම්බයක් නිසා තමාට උරුම වූ මේවා පිළිබඳව ඇලෙන අතර ඒවා තමාට ඉතාම සුදුසු යයි හැඟුන නිසා තෝරාගත් බවක් අන්‍යන්ට පෙන්වන්නට කටයුතු කරයි.  ඔහු ඒවා සමඟ වෙන් කළ නෙැහැකි ලෙස සම්බන්ධ වන අතර ඒවා තුළ සිය සතුට, විමුක්තිය හා සරණ සොයයි.  ඒවා ඉවත් කළ විට කිසිම වටිනාකමක් නැති හිස් බවක්, අසරණ බවක්, ඔහුට දැනේ.  ඒ නිසාම ආරක්ෂා වනු පිණිස, ආවරණය වනු පිණිස, වෙනකක් තබා තමා වැදගත් බව හඟවනු පිණිස, ඒවා උත්කෘෂ්ඨත්වයට නංවන්නට ඉහලට ඔසවා තබන්නට, වන්දනා මාන කිරීමට, ඔහු උනන්දු වෙයි.

කිසියම් කෙනෙකු සභාවක නැගිට ” මා ශෙ‍්‍ර්ෂ්ඨයි විශිෂ්ඨයි උතුම්යයි” කියමින් තමන් වර්ණනා කෙරෙයි නම් ඒ පුද්ගලයා නිරනුමානයෙන්ම සභාවේ සාධාරණ උපහාසයට ලක්වනු ඇත.  එභෙත් ඔහු තමාගේ ජාතිය, වර්ගය හෝ ආගම උසස් යයි ( එයද තමන් උත්කෘෂ්ඨත්වයට පත් කර ගැනීමේ අනියම් මගකි) කියා සිටින්නේ නම් ජාතිපේ‍්‍රමියෙකු ලෙස හෝදේශපේ‍්‍රමියෙකු ලෙස හෝ වෙනත් පූජනීය කෙනෙකු ලෙස එම සභාවේ සිටින සිය ජාතියට, ආගමට හෝ වර්ගයට අයත් ජනතාව ගෙන් බුහුමන් ලබනවා ඇත.  මෙවැනි දේශකයින්ගේ පටු බව හා ලඝු බව දේශපේ‍්‍රමයේ හෝ ජාතිපේ‍්‍රමයේ සළු පිළියෙන් කදිමට වසා ගත හැක.


ශ‍්‍රී ලංකාවේ නීති ශිෂ්‍යයන් විසින් තවමත් මහත් උනන්දුවෙන් හදාරනු ලබන රෝමානු නීතියේ මෙවැනි කියමනක් වෙයි.

“සිය දේශය වෙනුවෙන් මිය යාම ප‍්‍රසන්න හා වැදගත් දෙයකි”  රට වෙනුවෙන් ජීවත් වීම, ඒ වෙනුවෙන් මිය යාමට වඩා වැදගත්  බව පෙන්වන්නට. සාධක කොතෙකුත් තිබියදීත් මෙවැනි ආකර්ෂණීය හා උද්වේගජනක සටන් පාඨ මිනිසුන් අරගලයට යුද්ධයට මෙභෙයවා ඇත.

කිසියම් පුද්ගලයෙකු තම රට ජාතිය හෝ ආගම නොසළකා අමතක කොට ජීවත්විය යුතු යයි කිසිවෙකු යෝජනා නොකරනු ඇත.  දේශපේ‍්‍රමය ජාතිපේ‍්‍රමය හා ඒ සමාන වෙනත් දේ තුළ ඇති නොවැටභෙන දේ නම් ඒවායින් ඇතිවන යහපත හෝ අයහපත වෙන්කර ගන්නට නොහැකි වීමය.

දේශපේ‍්‍රමය යනු රට වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමය.  ජාතිපේ‍්‍රමය යනු ජාතිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමය.  එහි දොස් පැවරිය යුතු කිසිවක් නැත.  ඒ දෙකම යහපත්ය.  එභෙත් තම ජාතිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම ඉක්මනින්ම අනෙක් ජාතියට එරෙහි වීමට පෙරලෙයි.  තමන්ගේ රට ජාතිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම අනෙකාගේ රට ජාතියට එරෙහි වීම ලෙස තේරුම් නොගත යුතුය.  ඇත්තටම නම් තමන්ගේ රට ජාතියට හිතවත් වන ප‍්‍රමාණයට අප අනෙකාගේ රට ජාතිය ගැනද හිතවත් විය යුතුය.  අනෙකාගේ රට ජාතියට ගෞරව නොකරන, ආදරය නොකරන, කෙනෙකු තමන්ගේ රට ජාතියට සැබෑ ලෙස ගෞරව කරන්නේද ආදරය කරන්නේද නැත.

බෞද්ධ ආචාර ධර්ම තුළින් මේ සම්බන්ධව වැඩිදුර ගුරුහරුකම් ගැනීමට අපට පුළුවන.  ලෝක සත්වයාට මෛත‍්‍රීය කිරීම අරඹන්නේ පහසුවෙන් හා මුලින්ම කළ හැකි තමාට මෛත‍්‍රිය පැතිරවීමෙනි.  තමාට මෛත‍්‍රිය කිරීම සඳහා අනුන්ට වෛර කිරීම අවශ්‍ය නොවේ.  තමාට නිවැරදිව හා බුද්ධිමත්ව මෛත‍්‍රිය කරන කෙනෙකු සියළු ආකාරයේ නරක ක‍්‍රියාවලින් වැළකෙන අතර නිවැරදි මාවතේ ගමන් කරයි.  එවිට අපට අප සමඟ හෝ සමාජය සමඟ ගැටුමක් ඇති නොවේ.  අප අවට ලෝකය සමඟ සාමයෙන් හා සංහිඳියාවෙන් ජීවත්වීමට එයින් අපි වරම් ලබමු.  ඊළඟ පියවර වන්නේ තමන්ට ඉතාම ළඟින් නුදුරින් සිටින අයට මෙත් සිත් පැතිරවීමය.  තෙවැනි පියවර වන්නේ තමා සමඟ සබඳකම් පවත්වන අයට මෛත‍්‍රිය කිරීමයි.  සිව්වෙනි හා අවසාන පියවර වන්නේ තමන්ගේ සතුරන්ටද මෛත‍්‍රිය පැතිරවීමය.  මෙය දුෂ්කර වුවද මෛත‍්‍රිය වැඩීම තුළ තමන්ගේ අධ්‍යාත්මික වර්ධනය හා අත්දැකීම් ලබන නිසා එය කළ හැකි දෙයක් වෙයි.  මෙසේ මෛත‍්‍රිය හුරු කළ විට තමන් හා තමන්ගේ කිට්ටුවන්තයන් අතරද තමන් හා තමන් සබඳකම් පවත්වන්නන් අතරද තමන් හා හතුරන්  අතරද වෙනස තුනීව යයි.  නැතිව යයි.  මෙය ඉන්ද්‍රජාලික සුරංගනා ලෝකයේ සිදුවන අභව්‍ය සිදුවීමක් නොවේ.  මෙය මිනිසුන් තුළ ගොඩ නඟා ගත හැකි අපූර්ව තත්වයකි.දේශපේ‍්‍රමයට  හා ජාතිපේ‍්‍රමයට මෙසේ සියළු ජාතීන් හා දේශයන් එක්ව පෙමකින් වෙලන්නට හැකිවේද?  සමහර විට මහත්මා ගාන්ධි එසේත් නැත්නම් ශ‍්‍රී ලාංකිකයෙකු වූ ආනන්ද කුමාරස්වාමි වැනි දේශපේ‍්‍රමීහු හා ජාතිපේ‍්‍රමීහු  ජාතියට සංස්කෘතියට හා දේශයට ආදරය කරමින් සෙසු ජාතීන්ට සංස්කෘතීන්ට දේශයන්ටද පේ‍්‍රම කළහ.


මේ සඳහා කෙනෙකුට පැහැදිලිව දැකිය හැකි මනසක් තිබිය යුතුය.  මේ හැම විටකම කල්පනාකාරී වීමත් මිනිසුන් වර්ග කර ලේබල් ඇලවීමට ඉක්මන් නොවීමත් අවශ්‍යය. වර්ගීකරණය යනු බෙදා නිෂ්චිත කණ්ඩායම්වලට වෙන් කිරීමය.  එසේ කළ විට අනවරතව ගලා යන සමස්ථ ජීවිතය අපගේ සිත තුළ චිත‍්‍රණය නොවෙයි. වර්ගීකරණය යනු කෑලිවලට වෙන් කර තනි තනිවම ඒවා විමසීමය.  ඒ තුළ සමස්ථය දැකිය නොහැකිවේ.  වර්ගීකරණය තුල කැබලි වීම නිසා සිදුවන මේ අභාග්‍යය මිනිසා ගැන පමණක් නොව ස්වභාවධර්මය සම්බන්ධයෙන්ද රමණීයත්වය සම්බන්ධයෙන්ද වෙනත් බොහෝ දෑ සම්බන්ධයෙන්ද එකසේ අදාළය.


සියළුම ආගම් පිළිබඳ ප‍්‍රවේසමෙන් කරන ලද අධ්‍යයනයකින් පසු කිසියම් ආගමක් අනෙක් ඒවාට වඩා ශෙ‍්‍ර්ෂ්ඨ යයි තේරුම් ගෙන ඒ ආගම වැළඳගත් අය ලෝකය තුළ සිටී නම් ඒ අල්ප වශයෙනි.  එභෙත්  බහුතරයක් අපි උපතින් උරුම වූ ආගමතුළම රැදී සිටිමු.  මා කිසියම් ආගමක් උපතින් උරුම කර ගත් නිසාම ඒ ආගම පමණක්ම සත්‍ය බවත් අනෙක් ආගම් සියල්ල අල්පේච්ඡ බවත් කීම කොතෙක් දුරට සාධාරණ වන්නේද?  මීටත් වඩා පටු වූද බාලවූද සිතිවිල්ලක් තවත් තිබිය හැකිද?  මම බෞද්ධයෙක්ව උත්පත්තිය ලැබූ නිසාම බෞද්ධාගම සත්‍ය දෙසන එකම ආගම බවත් අනෙක් ආගම් තුළ ඇත්තේ බොරුව බවත් මට කිව හැකිද?  මා ක‍්‍රිස්තියානි කාරයෙක්ව උත්පත්තිය ලැබුවේ නම් ක‍්‍රිස්තියානි එකම සත්‍ය ආගම බවත් සෙසු සියළු ආගම් වැරදි බවත් මා කීම සාධාරණ වන්නේද?  තමන්ගේ ආගම පිළිබඳ භක්තියක් ඇතිකර ගැනීම එකකි.  එය යහපත් එකක් වන්නටද පුළුවන.  එභෙත් මගේ ආගමට ඇති භක්තියෙන් අන්ධවී මා විසින් සෙසු ආගම් ගර්හාවට ලක් නොකල යුතුය.

මේ සම්බන්ධයෙන් කිව යුතු තවද කරුණක් ඇත.  අවිචාර බුද්ධියෙන් යුතුව  ඡාතික හා ආගමික මතයක එල්බගෙන සිටීම තරමටම දේශපාලනික ආර්ථික හෝ සමාජයීය  මතයක් විචාරයෙන් තොරව දැරීමද (එකම ආකාරයේ) වැරදිය. මේ සියළු මතවාදයන් (දිට්ඨි) කෙරෙහි අන්ධව බැදී ඇලී සිටින තැනැත්තේ මෙසේ කියයි. මෙය පමණක් සත්‍යයකි. මෙයින් බාහිර හැම දෙයක්ම බොරුවකි.

එවැනි අන්ධ මතවාදයන් දැරීම පිළිබඳ බුදුන්ගේ වචනය ඉතා පැැදිලිය. කිසියම් මතවාදයකට ඇලි ගැලී සිටිමත් අනෙකුත් මතවාදයන් පහත් යැයි ගර්හා කිරීමත් පහත් ක‍්‍රියාවන්ය. බුද්ධිමත් මිනිස්සු එවැනි දැ සලකන්නේ විලංගු ලෙසය. (සූත්ත නිපාත – 798 පැදිය) ඒ අර්ථයෙන් ගත් කළ මිනිස් වර්ගයා විලංගු දා බැඳ දමා තිබේ.

මෙයින් අදහස් කරන්නේ අරාජිකත්වය හෝ ව්‍යාකූලත්වය අනුයන බව නොවේ. අපම සාදාගත් පටු දෘෂ්ඨියෙන් මිදී, අපේම සිතින් මවාගත් මන:කල්පිතයන්ට නොබැඳි, නිදහසේ යමක් එහි සැබෑ ස්වරූපයෙන් දකින්නට ඒ උපදෙස් අපට ආරාධනා කරනවා පමණකි. යමක් එහි සැබෑ ස්වරූපයෙන් දැකීමෙන් ව්‍යාකූලත්වයක් හෝ අරාජිකත්වයක් ඇති නොවේ. එයින් පිළිවෙලද, විනයද -  සහජීවනය හා සාමයද – ඇති වේ. අපි යථාර්ථයට මුහුණදීමට ඇති බිය නිසාම අපේ ඇස් වසා ගනිමු.  අප කැමත, යමක් අපට ඔනෑ අකාරයට දකින්නට මිස, එය තිබෙන සැබෑ ස්වරූපයෙන් දක්නට නොවේ.

ඒ නිසාම වසර ගණනාවක පුහුණුවකින් පසු සරසවිය  හැර යන තරුණ ඔබ සියල්ල පරීක්ෂා කළ යුතුය.  ඔබේ දැනුම සියල්ල  එහි සැබෑ ස්වරූපයෙන් දකින්නට භාවිතා කළ යුතුය.  මා කියන දෙය හෝ වෙනත් කිසිවෙකු කියන දෙය හෝ ඔබ පිළිගත යුතු නැත.  එය අධිකාරිත්වය දරණ අයගේ හඬ නිසාම ඔබ පිළිගත යුතු වන්නේ නැත.  යම් කෙනෙකු තමන්ගේ හැකියාවේ උපරිම මට්ටමෙන් හා තම දැනුමේ උපරිම මට්ටමෙන් යම් කිසිවක් විමසා බලා පිරිසිඳ දකින්නේ නැතිව පිළිගැනීම සම්බන්ධයෙන් කිසිදා සාධාරණ හේතුවක් දිය නොහැකිය.

ඔබේ වෘත්තීය ජීවිතය තරුණ ඔබටද එපමණක් නොව සමාජයේ යහපත පතන ඒ වෙනුවෙන් කැප වී ඇති සියල්ලන්ටමද ප‍්‍රයෝජනවත් හා තෘප්තිකර එකක් වනු ඇතැයි මේ උපාධි ප‍්‍රදානෝත්සවයට සහභාගි වන සියල්ලන් පතන බවට මට උදක්ම  විශ්වාසය.